1TRAVEL.NL

Fotopagina

Home

Je komt je vrienden ook overal tegen?

Met de boemel door Tjechie.

Mikulov, een oude kerk op de berg.

Hradec Kralove vanaf de White Tower.

Tsjechië

Wat te zeggen over Tsjechië? Eerst maar eens Praag, zoals viel te verwachten een mega-toeristische stad. Je loopt letterlijk over de toeristen. Ik heb het idee dat heel Engeland, Italië en Duitsland hier is. Ondanks dat de stad veel te bieden heeft, ontkom je niet aan al die buitenlanders. Bijkomend nadeel is gelijk de hoge prijzen, het duurt dan ook even voor ik de café's met het wat goedkopere bier (< €1 voor 0,5 l) heb gevonden, ook voor wat goedkoper eten is het even zoeken. Naast dit gedeelte heb ik alleen zondag mooi weer, maandag en dinsdag zijn bewolkt en regenachtig. Dit noopt me uiteindelijk toch maar een paraplu aan te schaffen. Voor € 3,50, ik ben benieuwd hoever hij mee gaat. Verder is Praag een mooie stad en ik bezoek een groot deel van de bezienswaardigheden. Zoals Praag Castle, Strahov bibliotheek, Karelsbrug (Servaasbrug uit Maastricht met torens, wat groter en veel te veel toeristen), de joodse begraafplaats, diverse synagoges ( mooiste is wel de spaanse), de vele kerken die wel open zijn (mooiste de church of our Lady before Týn en de St Nicholas kerk in Malá Strana).

Na dus 2 1/2 dag door Praag te zijn gestruind, neem ik de bus naar Kutná Hora. Kijk, en daar is het gelijk een stuk prijsvriendelijker. Een goedkoper hotel met maar liefst 3 bedden, eigen badkamer en ontbijt ( oke, 2de ontbijt bood een ongekookt ei, maar toch). De stad is niet groot, maar ik besluit er een extra dagje aan te plakken om wat rond te hangen. Overdag groepen toeristen, 's avonds lekker rustig. Ik kom nu ook ineens allemaal Nederlanders tegen. Begrijp ik wel, eten en drinken is hier ook veel goedkoper. Interessantste bezoek is aan het Sedlec Ossuary, een knekelhuis op een begraafplaats waar de bewaarder uit verveling met de schedels en botten kunst is gaan maken. Kom ik hier zelfs mijn vrienden tegen, apart stel hoor.

Na Kutná Hora met de streekbus naar Hradec Králové, ik wil eigenlijk door naar Adrspach Rocks, maar de hotels zijn vanavond vol. Hradec is een mooie historische stad met een mooi oud centrum, helaas ben ik nogal wat tijd kwijt voor een hotel voor die avond, hotel voor morgen en de bus/trein voor morgen. Hotel is wederom netjes en weer een stuk goedkoper, helaas zonder ontbijt. Dus Tesco maar even ingedoken voor ontbijt en voor de wandeling van morgen in Adrspach. De stad zelf heeft een mooi oud klein centrum en vanaf The White Tower, die in het geheel niet wit is, een machtig mooi uitzicht over de stad. Veel klassieke panden, een stop van een halve dag meer dan waard.

De volgende dag dan met bus en boemeltrein naar Adrspach. Adrspach is een gehucht gelegen in een waanzinnig mooi natuurgebied aan de grens met Polen. Ik heb een hotel aan de rand van het park, zeer romantisch gelegen. In het park barst het van de meest impossante rotsformaties (en toeristen, maar als je verder het park ingaat, zie je die niet meer). Je loopt hier tussen de formaties door over paden, maar soms ook via trappen en houten ladders. Er zijn 3 routes, 1 begint bij mijn hotel, nummer 2 een plaats verder op, en nummer 3 legt de connectie. Ik begin dus bij 1 en geniet. Dan door naar 2 via route 3. Die is goed aangegeven, maar minder onderhouden. Via houten trappetjes die wel eens een trede missen, bomen over beekjes, vervallen houten wandelpaden door moeras is het klauteren en klimmen. Maar wat mooi. Route 2 is net zo mooi, al zijn hier de rotsformaties nog hoger en groter. Het is hier ook een waar klimparadijs, er wordt volop geklommen op de rotsen. Na 6 uur lopen weer terug bij het hotel. 's Avonds lees ik nog wat bij een meertje vlakbij, ook hier wordt volop gerecreëerd, varen duiken en zwemmen (zelfs nudisten bij de ingang) met als achtergrond de bossen en rotsen.

De volgende dag ligt er een uitdaging. Ik wil met het openbaar vervoer van de Poolse grens naar die van Oostenrijk. Om 9.30 neem ik de trein met doel Brno. Om hier te komen moet ik 4 keer overstappen. Soms met een overstaptijd van maar 3 minuten. Dit kan makkelijk, want er is maar een perron. Overstappen is dan ook naar een boemeltje ( grootte van een tram), die reeds staat te wachten om me 1 halte verder te brengen. Toch wel goed geregeld hier. Om 3 uur ben ik in Brno. Hier wandel ik door een hypermodern winkelcentrum (incl C&A) naar de busstop. Na de regen van Praag en het kopen van de plu is het weer omgeslagen en is het erg warm aan het worden. Om 16.30 neem ik de bus naar Mikulov, daar kom ik om 18.00 uur aan, toch gered in 8,5 uur. Mikulov staat bekend om zijn chateau, prachtige oude huizen en wijn. Uiteraard wordt die geproefd, en wat zal ik zeggen, er zaten een aantal lekkere bij. Ik vermaak me een hete dag ( het schijnt intussen naar de 40 graden te lopen) met het bezichtigen van o.a. de joodse buurt en begraafplaats, een aantal kerken en grotten. Zeker een top plek.

Ja, en de dag erna ga ik met de trein naar Bratislava in Slowakije.

Nou, wat zal ik eens zeggen van Tsjechië? Het is een mooi land, Praag is zeker een mooie stad, alhoewel ik moet zeggen, dat mijn hoogte punt in Adrspach lag en qua plaats in Mikulov. Praag is zeker een mooie stad, maar dit land heeft zo veel meer te bieden.

Mikulov castle

Praag castle

Adrspach

What to say about...

...Tjech food

Well, there is not much to be said about that. Bohemian cuisine is definitely no haute cuisine. It consists mostly of a plate with meat. This can be pork, duck or chicken, with tjech spongie potatoes, some kind of bread and saurkraut. There is also some fried chicken,which is just german schnitzel with saurkraut. Well, for someone who hates saurkraut this is a hard life. Compared with this Dutch mashed potatoes álá boerenkool and hutspot is a delicasy. Luckily they also serve 'normal' food like pizza, pasta, giros, hamburgers.

...Bus timetables.

Well, as a backpacker it is sport to travel in a cheap way. In Tjechië it is by bus. But reading the timetables is a bit tricky. First you have to figure out at which platform the bus is going to stop. As most interesting places have quite a number of platforms you might end up checking them all, especially, if there is no one to help. Finding your place at a platform doesn't mean that's the one. Different buscompanies traveling the same route use different platforms. Then on the time tables they use both directions. They put the places in the middle and on the left site the top time is earlier than the bottom time. Sounds easy, but on the other site the top time is later then the bottom time. And then it says that there are 2 busses going either way, but you know there are a dozen busses going. So if you need a challenge, this is one. For sports, on one day I want to go from Adrspach Rocks (Polish border) to Mikulov (Austrian border), which means changing from train to bus to train to bus about 4 or 5 times. Will this work?

...Backpackers in Tjechië

Well, that is quite tricky. If you travel by train or bus through Tjechië, it looks like everybody is traveling and about 40 % is backpacking. This is if you look at all the backpacks you see going around. At first you want to talk to everybody, unfortunately they all speak Tjech. Now I know that, when people travel they take some stuff with them, but looking at all the backpacks it is like everybody takes enough along to survive a few months. So, in the end I did see some real backpackers, but they went the other way. So I still don't know if I was the only one?