1TRAVEL.NL

Foto's

Kaart

Guatemala/Honduras

Fascinerend land ten zuiden van Mexico. Het land is makkelijk te bereizen. Niet erg groot, maar te groot om in één keer te doen. Ik begin de trip in Guatemala City. Een grote stad zonder enige charme, gewoon een stad die je in een paar uur wel gezien hebt. Ik neem dan ook snel de bus de stad uit en reis door naar Honduras. Net over de grens ligt daar Copan Ruinas, een plaats waar een van de mooiste Inca tempels staat. Het stadje is niet groot maar wel erg toeristisch. Ik besteed een volle dag aan het complex, zie eeuwenoude beelden en de beroemde '"ballcourt". Zo'n spel waarvan men nu nog niet weet hoe het gespeeld werd en of nu de aanvoerder van het winnende of juist het verliezende team geofferd werd. 's Ochtends is het bewolkt en miezerig met zo nu en dan een leuke bui er tussen door, maar als de zon doorbreekt is het schitterend. Na twee nachten Honduras terug Guatemala in en met de bus naar Puerto Barrios. Onderweg stop ik bij een wat kleiner Inca complex, Quirigua. Ligt een paar kilometer van de hoofdweg en is te bereiken met een oude krakkemikige bus, op dat moment vol met schoolkinderen. Hobbel de bobbel over een zandweg tussen de bananenplantages van Chicuita door. Zo nu en dan denderen er containertrucks vol met bananen voorbij op weg naar de havens. De tempel is klein en ik heb het al snel gezien. Dan met een andere bus terug naar de hoofdweg en wachten op de volgende bus. Rond 18.40 uur ben ik in Puerto Barrios. Ik neem een rustig notel vlak aan een ietwat vieze zee, maar met zwembad en goed restaurant. De volgende dag neem ik de lokale veer, of is het een vrachtboot, naar Livingston. Dit kleine kustplaatsje is alleen per boot te bereiken via Porto Barios of Rio Dulce. Het is een vissersdorpje met een grote invloed van de Garifuna mensen. Zwarte slaven met een eigen taal, kunst en zang. Ik neem een kamer aan zee met balkon. Het is een relaxte stad met veel restaurantjes en winkeltjes. Één van de locals  neemt me op sleep langs het strand, over de rivier en door de jungle. Ook leert hij me het een en ander van de Garifuna muziek. Het bevalt me hier goed, dus ik plak er nog een dag aan vast. Dan met de boot door de jungle het land in naar Rio Dulce, een drukke plaats langs de doorgaande weg. Druk, vies en lawaaiig. 's Middags wandel ik nog naar een klein oud spaans kasteel/fort een paar kilometer land inwaarts. Van Rio Dulce verder met de bus naar Flores. Een oud klein stadje op een heuvel in het meer Lago de Peten Iza. Het is hier bloedheet en hoewel een leuke plaats trek ik de volgende dag naar El Remate. Hier ook weer een klein hotel, maar vlak aan het meer, dus ik ga er maar even zwemmen, lekker want het is er bloedheet. Vrouwen wassen er kleren, kinderen spelen er en een stuk het water in ligt een ponton. Als ik er ben is er bijna niemand meer, dus ik zwem eens rustig naar dat ponton. Nu ken ik niet al die vissen in dat meer, maar gezien de kinderen verwacht ik er geen haaien of piranhas. Groot is dan ook de schrik als ik in mijn been word gebeten. Als een gek zwem ik door naar het ponton. Op m'n been zit een rode beet van zo'n 5 centimeter. Dus toch Jaws in Guatemala? Dapper zwem ik weer terug, maar er gebeurt niets. Waarschijnlijk met m'n been tegen een vis aan gezwommen. De volgende dag al om 5 uur op om met de eerste bus naar Tikal te gaan ook weer een oude Inca stad diep in de jungle. Met het open gaan van het park wandel ik naar binnen. Het is nog lekker koel en nevelig. Ook hier weer machtig mooie tempels, nu nog deels verscholen in de nevel. Je kan ze ook beklimmen via super steile trappen, dit biedt fantastische uitzichten. Hele delen zijn nog overwoekerd door het groen van de jungle. Het lijkt enigzins op Palenque in Mexico maar is groter en zeker minder toeristisch. De volgende dag pak ik een aantal mini busjes en boot naar Coban. Dit ligt wat hoger en is dan ook een stuk koeler dan Flores. Ik bezoek een koffieplantage, een kerk en hang wat rond. Ook maak ik een dagtour naar Semuc Champey. Een waterval die door een grot gaat met erboven poelen waarin je kunt zwemmen. Zalig en met een gezellige groep. Met de gids dalen we zelfs de waterval en grot in. En geloof me, hier heb je echt een gids bij nodig. Een van de jongens heeft een onderwater camera bij zich om het allemaal vast te leggen. We voelen ons hele avonturiers! Een aantal van de groep kom ik later weer in Antiqua tegen. Na Coban stop ik nog voor een middag in Biotope de Quetzal. Hier schijnt de nationale vogel te huizen, het park is mooi, maar de vogel zie ik niet. De volgende dag dan maar met de bus door naar Guatemala City om van daar met een oude amerikaanse schoolbus, chickenbus, naar Panachajal te rijden. Dit is een wel erg toeristische plaats, maar geliefd bij backpackers. Veel souvenirwinkeltjes en restaurantjes. Panachajal ligt aan Lago de Atitlan. Een meer omringd door vulkanen. Helaas is het m'n hele verblijf nevelig, dus ik zie ze niet. De eerste dag fiets ik een stuk langs het meer, op de kaart lijkt dit niet zwaar, maar dat valt vies tegen. Wel kom ik veel mensen in klederdracht tegen, goed voor een paar mooie foto's. De tweede dag maak ik een tour/bustrip naar Chichicastanengo. Bekend om zijn markt. Helaas is de oude buitenmarkt vergeven van de toeristenkramen en is de oorspronkelijke markt nu te vinden in een soort sporthal. De volgende dag ga ik met de diverse veren het meer over om San Pedro en Santiago de Atitlan te bezoeken. Leuke plaatsen. San Pedro bekend om zijn barretjes en spaanse scholen en Santiago de Atitlan om zijn kerk. Een mooie dag, alhoewel ik nog steeds geen vulkaan gezien heb. Mijn laatste stop is Antiqua. De oude hoofdstad, die verlaten is door zware aarbevingen. Vroeger een stad met tientallen kerken en kloosters, nu een mooie spaanse stad vol met ruines van al die kerken en kloosters. Kleurrijke straatjes, genoeg te doen dus. Ook Antiqua is omringd door vulkanen, maar alleen de laatste ochtend krijg ik ze te zien. Dus heb ik maar een tourtje naar één van de vulkanen gedaan. Al vroeg vertrekken, om na ruim 1,5 uur rijden nog een zware wandeling te maken,  Omdat het ook nu weer bewolkt is, zien we hem pas als we bijna bij de top zijn. We klimmen door het zeer mulle lavazand naar boven tot een paar honderd meter van de sputterende en spugende vulkaanmond. We zien de brokken lava omhoog vliegen. De laatste dag vermaak ik me met het bezoeken van kerkjes en relaxen in het park, Ja, en dan is het helaas weer tijd om terug naar Nederland te gaan.

In het kort: Guatemala is een schitterend land met vriendelijke mensen en zeer zeker een bezoekje waar.

Ceiba tree, nationale boom van Hondura.

De steile trappen van de tempels in Tikal.

Gebeten door Jaws??

Steil de vulkaan Pacaya opklimmen.

Convento de Santa Clara, Antiqua

Chickenbusses.

1TRAVEL.NL © 2007 • Privacy Policy • Terms Of Use

Wist je dat:

Lekker op je nuchtere maag in de bus, een goede horror film  kijken.

De keuze bij het diner bestaat uit hamburgers, kip of  rijst.

Er wordt bijna niet getoeterd, ook niet in de steden.

Wegen zijn goed geasfalteerd en daarna voorzien van          de nodige speedbumps.

Waarom komt Miss World, Miss Universe of Miss Amerika  niet uit Guatemala? Er loopt hier voldoende potentieel rond.

Waarom zijn rietjes altijd korter dan de fles?

Alhoewel de normale chauffeur netjes rijdt, lijkt het of chauffeurs van minibusjes altijd de eerste moeten zijn.